Att använda mikrobloggtjänsten Twitter kan vara mycket bra och lönsamt för företag. För ett företag går det att vara synlig i en mängd olika kanaler, det gäller dock att finnas på rätt plattform. Det är ingen idé att företaget finns på en plattform som målgruppen inte använder sig av. För att öka din digitala närvaro är det en bra idé att ta hjälp av en webbyrå i Stockholm som är proffs på digital marknadsföring och webbutveckling. Med rätt digital marknadsföring kommer företaget att sticka ut i mediebruset och att ha en bra webbplats är grunden för hela den digitala närvaron. När du anlitar en webbyrå kan allt projektledas av den externa parten, vilket kan vara en befrielse för alla inblandade på företaget.
Bygg relationer på Twitter
En webbyrå kan vara behjälplig med hur företaget ska lägga upp den digitala närvaron på Twitter. Det är bra att ha en strategi och en plan för hur företaget ska använda olika sociala medier. På Twitter går det inte att använda hur många tecken som helst i ett inlägg, vilket kräver att du har en tydlig tanke bakom det du ska framföra. Det är även viktigt med namn och profilbeskrivning. Den största fördelen med Twitter är att ett företag kan föra samtal, bygga bra relationer, skapa en bra trovärdighet och vårda befintliga kunder. Det finns många företag som har lyckats med sin närvaro på Twitter.
Var aktiv på Twitter
För att lyckas på Twitter är det viktigt att vara en aktiv användare. Företaget ska gärna vara engagerat genom att gilla andras statusuppdateringar, dela eget content och retweeta intressanta saker som andra skriver. Att delta i debatter genom att använda hashtags och skriva direkt till både opinionsbildare och andra är ett bra sätt att vara aktiv. När företaget använder Twitter som redskap är det viktigt att vara konsekvent och försöka beröra så många människor som möjligt. För att veta hur givande olika sociala medier är kan det vara en god idé att mäta och utvärdera. Då kommer det vara tydligt vilken kanal som ger mest och var resurserna är värda att läggas.
Företag måste hänga med i utvecklingen
Dagens digitala klimat är hårt och det är många som slåss om uppmärksamheten. Majoriteten av befolkningen är idag uppkopplad på något sätt och folk använder sökmotorer, sociala medier och andra saker flitigt. Människor spenderar många timmar framför skärmen varje dag, vilket gör det viktigt för företag att synas. Det digitala landskapet förändras ständigt och det gäller att som företag hänga med i utvecklingen. Det som är i ropet nu behöver inte vara det imorgon. Webbplatsen bör alltid vara basen för företaget eftersom det enkelt går att koppla olika kanaler till den.