Twitter är en plattform på internet och fungerar som ett socialt media. På Twitter kan man skriva om allt mellan himmel och jord. En del använder Twitter som en form av uppdaterad dagbok, medan andra kan använda plattformen för marknadsföring i politiska kampanjer eller för att sälja in sig till omvärlden.
Twitter – ett sätt att bygga nätverk
Att skapa kontakter och kontaktnät är alltid klokt, oavsett om det gäller för en privatperson eller ett större eller mindre företag. Twitter kan vara en utmärkt plattform för att skapa och knyta värdefulla kontakter! Genom att följa andra som man finner intressanta och som till exempel kan ha samma intresse, kan det vara en inkörsport till nya spännande interaktioner. Det finns många intressanta människor på Twitter som man kan kommentera på eller skicka relevanta meddelanden till. Har man ett företag kan man följa personer som inspirerar, men denna person kan bli en person som vill följa det egna kontot tillbaka. Twitter kan bli ett sätt att lära känna andra inom samma branschområden eller intressen och på så sätt skapa ett eget nätverk. På Twitter kan man även med fördel gå med i olika grupper, eller skapa en grupp själv. Redan där har man en typ av kontaktnät där man kan utbyta kontaktuppgifter och interagera genom andra forum som telefon eller via mail. Alla människor på Twitter kommer från olika samhällsklasser och har olika varierande intressen. Är man intresserad av spel, kan man hitta många andra med samma intresse på Twitter. Spelar man spel, kan man skaffa sig unika Nintendo Switch, en spelkonsol som både går att koppla till TV:n och att använda på språng och spela på bussen eller tåget!
Att tweeta på engelska eller svenska?
Alla de inlägg man gör på Twitter kan vara på olika språk världen över. Många kanske väljer att skriva på sitt eget hemspråk, men vill man nå ut till den större publiken kan det vara klokt att hellre hålla sig till engelska. Twitter har en funktion där man kan översätta, men den är än så länge inte automatisk. Postar man ett videoklipp, kan man med fördel länka det från Youtube eller från till exempel plattformar som Twiddeo eller TwitVid. När man postar en video där man talar om något, är det också viktigt att komma ihåg målgruppen och vilket språk videon ska vara på.