Twitter kan vara ett komplement i ditt företags marknadsföring. Det är fortfarande ett nischmedia vilket gör att det är bäst antingen för de som har en massmarknad och en stor marknadsbudget där Twitter kan vara en del. Eller för de som säljer produkter med en väldigt tydlig målgrupp som går att hitta på Twitter.
En sak man bör ha i åtanke är att Twitter inte är ett bra verktyg för marknadsundersökningar. Du kommer ha svårt att hitta ett bra statistiskt underlag vilket gör att undersökningar på Twitter gärna blir missvisande. Det är alltid bättre att köpa in ett bra enkätverktyg än att till exempel använda Twitters poll-funktion.
Skaffa en twitterstrategi
Om du bestämmer dig för att börja twittra för företaget behöver du en strategi för hur du ska nå ut och hur du ska kommunicera. Twitter innebär alltid en risk i och med att du inte styr över hur dina tweets kommer mottas. Många har fått sparken efter ett olämpligt inlägg och ofta har det dessutom drabbat företagets varumärke negativt.
Twitter är ofta ett bra ställe för guerillamarknadsföring, men även här är det en balansgång. Om man jobbar för hårt med fiktiva karaktärer finns risken att det blir en backlash där målgruppen snarare känner sig lurad än underhållen.
I strategin bör det finnas definierat vilket tonläge som ska användas. Är din twitterkanal framförallt ett sätt att nå ut med information om nya produkter, är det en kundtjänst eller ska ni delta i samhällsdebatten? Det senare kan ge väldigt mycket spridning och bygga ditt varumärke i de kretsar som intar samma ståndpunkt som dig. Men det kan också vara farligt. Dels kan du stöta bort målgrupper och dels kan folk tycka att ditt engagemang är fejkat. Se till att backa upp din social media manager om du väljer att vara mer edgy på Twitter. Risken är stor att hen förr eller senare hamnar i ett drev.
Som alltid med marknadsföring behöver du också mäta och följa upp. I twitterappen kan du se hur många visningar och interaktioner dina tweets får. Håll koll på de siffrorna och anpassa kontinuerligt ditt twittrande efter vad som ger bäst resultat.
Glöm inte det visuella
En tweet får innehålla max 280 tecken, men upp till fyra bilder som vardera säger mer än tusen ord. När du företagstwittrar är det en bra idé att nyttja den funktion som gör att du kan bifoga bilder eller giffar. De syns direkt i mottagarens flöde och skapar i de flesta fall mer uppmärksamhet än bara text.