När man äger ett företag kan det innebära en hel del arbete men kan också framgång. En av de viktigaste aspekterna i ett företag är marknadsföring. Man kan marknadsföra genom många vägar och ett socialt media som är bra för detta ändamål är Twitter. Man kan även som privatperson framhäva sig själv genom Twitter, eller och om man vill sälja egna unika produkter eller tjänster.
Smart marknadsföring på Twitter
Att marknadsföra sig själv eller företaget på Twitter kan vara mer avslappnat, personligt och inte så stelt. Det finns många funktioner på Twitter som till exempel ”hashtags” för sökordsoptimering eller att man kan följa andra konton med liknande intressen. På Twitter finns det lätta funktioner där man kan lägga till bilder eller videor. Vill man veta mer om Twitters alla funktioner finns det även tips på okända funktioner i Twitter som är värda att utforska. För att nå ut till den stora skaran, finns det smarta tips för framgång på Twitter som man kan använda sig av. Något som alltid är viktigt med all form av marknadsföring på Twitter, är riktigt professionella bilder eller videor som övertygar. I en egen kundkrets behöver man starka kundrelationer och det kan man få genom smarta CRM system, där man får professionell hjälp att etablera bättre kundkontakter! Man kan även testa att ha två annonser ute på samma gång, för att se vilken som ger flest besök. På Twitter har man 280 tecken för varje inlägg inklusive specialtecken. Då kan det vara smart att välja sina ord rätt genom att vara kort och koncis, men ändå övertygande.
Hur personlig kan man bli på Twitter?
Twitter är en perfekt plattform för att marknadsföra sig eller synas mer. Det finns allt från amerikanska presidenter, musikartister och bloggare, till skådespelare eller personer som vill växa med ett litet företag eller växa av andra anledningar. Det är trevligt att kunna läsa ett vanligt och humant inlägg från en president, men personen ifråga kan dock inte bli för personlig. Man ska tänka på att ändå hålla en viss professionell stil, då allt man postar hamnar därute i cyberrymden på Twitter och resten av internet för evigt. Det finns även några andra saker man inte ska göra på Twitter som man måste tänka på. Man ska inte twittra för ofta för då kan det bli tröttsamt och tjatigt och heller inte glömma vilka man riktar sig till.
I en god marknadsföring ingår hashtags och det finns faktiskt en hel del bra när man postar inlägg på ett socialt media som Twitter. Grundregeln är att symbolen alltid måste stå ”före” ordet eller meningen för att det ska bli mer optimerat i sökningar. Man kan räkna en hashtag som en smart gratis sökmotoroptimering och det finns riktigt smarta tips för användning av hashtags som är bra att känna till. Ett bra knep är att generera en egen hashtag och använda sig av några ihopsatta och slagkraftiga ord ofta och repetitivt. Då kan lätt folk lätt komma ihåg och kanske även relatera till ordet.