När Twitter började att växa sig större här i Sverige kring år 2011 började internetstiftelsen att kartlägga svenskars användande av Twitter. Undersökningen heter svenskarna och internet som går ut på att undersöka och kartlägga svenskarnas internetanvändning och närvaro.
Det man med undersökningar av Twitter har kunnat se när det kommer till svenskarnas användning av Twitter är att när de första mätningarna gjordes 2011 så var det ungefär 3 % av svenskarna som använde sig av Twitter. När man ett par år senare, 2019 gjorde samma undersökning igen var det 24 % av svenskarna som använde twitter, varav 7 % gjorde det dagligen. 7 % är den siffra som varit relativt jämn sedan 2013. Användningen av twitter har sedan 2016 minskat från 22 % till 18 %.
I Sverige används Twitter till en något större del av män än kvinnor och användarna bor till större del i städer än på landsbygden. Ungefär hälften av de som använder Twitter dagligen är under 25 år gamla. En tredjedel av de svenska twitteranvändarna är gifta och 99 % har en smartphone.
Genom undersökningar kan man också se att mer än hälften av svenska användarkonton på twitter används för att följa och läsa andras tweets framför att twittra själv. Det är bara 45 % av svenska twitterkonton som twittrar själva. När något politiskt eller en stor händelse som melodifestivalen så twittrar svenskar mer.
De mest följda svenskarna på twitter är fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic som har 7,4 miljoner följare, klimataktivisten Greta Thunberg som har 4,9 miljoner följare, popartisten Zara Larsson som har 1,4 miljoner följare. Andra svenska personer och företag som är stora på twitter är den före detta svenska statsministern Carl Bildt, nyhetsmedierna Expressen och SVT nyheter, vänsterpartiets före detta partiledare Jonas Sjöstedt och komikern Johanna Nordström.