Som det nämndes tidigare så används Twitter av både privatpersoner och av företag.
Ungefär 63 % av användarna är mellan 35 och 65 år gamla vilket innebär att Twitter används främst av vuxna människor i jämförelse med till exempel TikTok som används främst av barn och ungdomar. Ungefär 66 % av användarna är män och 34 % är kvinnor. Innehållet av de inlägg som skrivs på Twitter består i snitt av 40 % allmänt babbel, 37,5 % av konversationer mellan användare, 8,7 % av innehåll som skickas vidare, 5,9 % egen reklam, 3,8 % spam samt 3,6 % nyheter.
Kort sagt är twitteranvändarna i snitt yngre, har det något bättre ställt och är mer utbildade än genomsnittsamerikanen. Det är amerikaner man utgår från när man gjort de här undersökningarnaoch uträkningarna. Genomsnittsamerikanen twittrar två gånger om dagen, favoritmarkerar en tweet i snitt en gång om månaden och har 29 stycken följare.
Den mest följda twitteranvändaren är den före detta amerikanska presidenten Barack Obama som har 111 470 000 följare. Andra personer som ligger i topplistan som de mest följda på twitter är den kanadensiska artisten Justin Bieber, följt av popartisten Katy Perry. Men den som år 2019 utsågs som den mest inflytelserika personen på twitter är artisten Taylor Swift.
Men Twitter används inte bara av amerikanare, endast 20 % av alla twitteranvändare är amerikaner och resten är spridda över hela världen. USA har de mest aktiva användarna, följt av Japan där Twitter är den mest populära sociala plattformen, Storbritannien, Saudi Arabien och Brasilien. Trots att twitter är bannat i Kina så har twitter 3.2 miljoner användare från Kina.
När det kommer till användarnas etnicitet så uppskattas det att de amerikanska användarna består av 25 % latinamerikaner, 24 % svarta och 21 % vita och resten asiater eller annat.
Twitter ligger just nu på nummer 13 i topplistan av de mest använda sociala nätverken.
Många företag använder Twitter i syftet att marknadsföra sina produkter. Det går att köpa reklam som visas för en utvald målgrupp eller under ämne där företaget vill synas. Användarna behöver inte följa företaget för att få upp den marknadsförda tweeten i sin tidslinje. Men vilket företag som helst kan inte marknadsföra på Twitter. 2017 bannades ryska medieföretag från att köpa annonser på Twitter i samband med det amerikanska valet samma år. Sedan 2019 är det också förbjuden att marknadsföra politiska inlägg.
Ett annat syfte till varför företag finns på Twitter är för att bemöta deras kunder om de har några frågor eller synpunkter.